دوربین مدار بسته پلاک خوان چه خصوصیاتی باید داشته باشد ؟ آیا یک دوربین مدار بسته به تنهایی می تواند شناسایی پلاک را انجام دهد ؟ آیا برای شناسایی پلاک خودرو دوربین خاصی مورد نیاز است ؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم.در ادامه با ایلیا دیتا مرجع تخصصی سیستم های امنیتی همراه باشید.
از مهم ترین خصوصیاتی که یک دوربین مدار بسته پلاک خوان باید داشته باشد کیفیت تصویر بالا می باشد.برای شناسایی پلاک خودرو نیاز به تصاویری هستیم که تا جای ممکن واضح باشند.برای همین منظور نمی توان از دوربین های آنالوگ استفاده کرد.
با توجه به عدم تخصص کافی برخی همکاران در مقالات منتشر شده باید مواردی را در این خصوص ذکر کرد.
اگر هر تصویری بخواهد پردازش شود باید بصورت سیگنال دیجیتال در بیاید و این اطلاعات روی رسانه ذخیره سازی که به نرم افزار متصل است منتقل گردد.برای شناسایی پلاک خودرو باید نرم افزار پلاک خوان داشته باشیم و این نرم افزار با پردازش روی تصویر پلاک آن را می خواند.
برای خواندن پلاک تنها یک فریم از تصویر استخراج می شود و نرم افزار نمی تواند از روی فیلم پلاک را شناسایی کند.بلکه تنها یک تصوی از واضح ترین حالت پلاک خودرو را پردازش می کند.این پردازش همانند OCR در اسکنر ها عمل می کند.به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی ابتدا قسمتی از تصویر که دارای پلاک است از آن جدا شده و سپس تک تک کاراکتر های آن جدا سازی می شوند و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می گردند.حال با داشتن پلاک یک خودرو و وارد کردن نام مالک آن می توانیم از این پس آن را با نام Alias خود بشناسیم.مانند آنچه که در دفتر تلفن گوشی شما اتفاق می افتد.
یک دوربین مدار بسته به تنهایی نمی تواند برای شناسایی پلاک مورد استفاده قرار گیرد.برای این کار ترکیب یک دوربین و یک رایانه و همچنین نرم افزار پلاک خوان مورد نیاز است.
حال نوع دوربین باید به چه شکل باشد ؟ شما می توانید انواع دوربین های تحت شبکه را به نرم افزار خود متصل کنید.در بین نرم افزار های شناسایی پلاک فارسی تمامی آنها با دوربین های تحت شبکه کار می کنند و نرم افزار های شناسایی پلاک خودرو خارجی چند مورد می باشند که از طریق دوربین های آنالوگ و کارت های واسط تبدیل تصاویر آنالوگ مانند کارت dvr و کارت capture کار می کنند.